NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
Magazyn Dźwig 1/2019
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Dźwigi podciśnieniowe (pneumatyczne)

fot.Meron (4)
Kilka lat temu na Polski rynek trafił bardzo innowacyjny produkt, jego niepowtarzalna prostota konstrukcji sprawiła, że od początku cieszył się pozytywnym przyjęciem w branży dźwigowej.

Mowa tu o dźwigach podciśnieniowych PNEUMATIC VACUUM ELEVATOR (PVE), które zostały zaprojektowane w Stanach Zjednoczonych. Niespotykana dotychczas w Polsce i Europie innowacyjność technologiczna podbiła rynek małych dźwigów osobowych instalowanych w domach mieszkalnych. Prawdziwą rewelacją jest nowoczesna idea napędu. Kabina dźwigowa porusza się dzięki powietrzu, a dokładniej dzięki jego braku.

Jak to działa?

Mechanizm turbin zainstalowanych w nadszybiu lub na zewnątrz budynku „odsysa powietrze z szybu zasysając kabinę ku górze. Kabina porusza się na prowadnicach bez użycia lin, śrub czy łańcuchów, co pozwoliło na ograniczenie do minimum ilości ruchomych części. Ruch w dół nie wymaga zużycia energii, ponieważ zawór powoli dopuszcza powietrze do szybu powodując kontrolowane opadanie kabiny. Samonośna konstrukcja szybu oparta jest na aluminiowej ramie wypełnionej przeźroczystymi poliwęglanowymi panelami, dzięki czemu udało się uzyskać w pełni panoramiczny widok z kabiny. Sama konstrukcja jest zatem bardzo lekka i zajmuje zdumiewająco mało przestrzeni. Jednoosobowy model ma tylko 0,75 m średnicy, dwuosobowy model to 0,95 m średnicy, a największy trzyosobowy (z możliwością transportu wózka dla osób niepełnosprawnych) ma średnicę 1,34 m”.

Zalety

Ogromną zaletą dźwigu pneumatycznego są bardzo małe wymagania instalacyjne: „nie ma potrzeby stosowania podszybia czy maszynowni, a nadszybie może mieć tylko 2,46 m (lub 2,7 m jeżeli turbiny zainstalowane są bezpośrednio nad szybem).

Minimalna powierzchnia urządzenia nie wymaga zmian w strukturze budynku, a w konsekwencji montowanie urządzenia to jeden, góra dwa dni robocze”.

Zastosowanie dźwigów podciśnieniowych stwarza minimalne wymogi serwisowe: urządzenie nie wymaga smarowania czy regularnych przeglądów, co owocuje ogromną redukcją kosztów utrzymania”.

Dźwig bez ograniczeń

Dźwig PVE może poruszać się na odległość ok. 11 metrów i zastosowanie go nie ogranicza się tylko do nowych budynków, ale też może zostać zainstalowany w już istniejących budynkach.

Coraz częściej stosuję się tego typu dźwigi na statkach, jachtach czy innych łodziach.

PNEUMATIC VACUUM ELEVATORS LLC jest firmą projektującą i produkującą jedyne dźwigi próżniowe na świecie. PVE to innowacyjna, technologiczna firma, która zrewolucjonizowała sposób, w jaki ludzie są transportowani w pionie. Założona w 2002 roku w Miami na Florydzie firma PVE z dumą produkuje trzy różne modele wyciągów próżniowych, począwszy od pojedynczego pasażera po trzyosobowe przystosowane do wózków inwalidzkich. Poprzez zastosowanie prostej zasady fizyki zainicjowali transport dzięki odsysanemu powietrzu...

Ten unikalny projekt opiera się na opatentowanej, bezpiecznej i niezawodnej technologii. Tego typu zastosowanie minimalizuje koszty utrzymania, regularną wymianę części i wymagań serwisowych. PVE to światowa sieć ponad 250 autoryzowanych dealerów, w tym firma MERON, w Polsce. Można śmiało powiedzieć, że najmniejszym dźwigiem osobowym na świecie jest model PVE 30, którego udźwig wynosi 159 kg, a wysokość jazdy może sięgać tak jak we wszystkich modelach PVE nawet do 15 m. Kabina PVE 30 z 77 centymetrową średnicą jest w stanie zmieścić się nawet w bardzo małych domach, które nie mają zbyt dużo miejsca. Dźwig PVE 30 został zaprojektowany jako kompaktowa i ekonomiczna alternatywa dla schodów i jest idealny dla domów jednorodzinnych i obszarów, w których tradycyjny dźwig osobowy nie byłby nawet myślą czy rozważaniem.

Najmniejszy z trzech modeli dźwigów próżniowych wymaga tylko 82-centymetrowego otworu podłogowego, aby go zamontować. Jeżeli instalacja znajduję się na balkonie /antresoli, samonośny podnośnik może być zainstalowany i zabezpieczony na górnej kondygnacji za pomocą stalowego pasa balkonowego, przykręconego za pomocą śrub mocujących o średnicy 3/8 cala.

Dźwig ten wykonany jest z poliwęglanu i aluminium, zapewnia piękny widok panoramiczny podczas podróży z jednego piętra na drugie.

Podczas wznoszenia lub opadania w PVE 30, pasażer znajdujący się w kabinie może spodziewać się niższej temperatury niż na zewnątrz, ponieważ w kabinie zamontowany jest wentylator.

PVE 30 posiada tylko wyjście z jednej strony kabiny.

Panoramiczne kabiny w dźwigach pneumatycznych

Następnym modelem dźwigu podciśnieniowego jest PVE 37, który został wprowadzony do branży dźwigowej w 2002 roku jako pierwszy dźwig pneumatyczny na świecie. Panoramiczny dźwig ma 94 cm zewnętrznej średnicy i 83 cm szerokości we wnętrzu kabiny. PVE 37 może bezpiecznie przewozić dwie osoby dorosłe lub 204 kg. Wnętrze kabiny można zmodyfikować, instalując jedno siedzisko zamiast dwóch miejsc stojących dla lepszej wygody użytkownika lub na potrzeby osoby z dysfunkcjami ruchowymi.

Dźwig osobowy PVE 37 jest idealnym rozwiązaniem dla istniejącej konstrukcji budynku, ponieważ nie zajmuje dużo miejsca, ale nadal mieści wszystkie pożądane zastosowania dowolnego dźwigu osobowego. Może być używany dla ludzi, zwierząt domowych czy innych przedmiotów spełniających kryteria wagowe i wielkościowe. PVE37 spełnia wiele funkcji bez znacznego zużycia paliwa i poniesienia kosztów budowy, wymaganych przy tradycyjnym dźwigu osobowym. W przypadku zarówno nowych zastosowań budowlanych, jak i modernizacyjnych, wiele osób decyduje się na instalację PVE na froncie swojego domu, jako swojego rodzaju dzieło sztuki.

Dźwigi pneumatyczne dla osób niepełnosprawnych

Trzecim modelem PVE jest dźwig o oznaczeniu PVE 52, który jest idealnym wyborem dla tych, którzy potrzebują windy (np. dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim) lub pragną, aby w domu znajdował się komfortowy i przestronny dźwig z panoramiczną kabiną.

Jest to największy z trzech dźwigów próżniowych, zdolny do przewozu trzech osób, ale nawet ten dźwig zajmuje mniej miejsca niż inne tradycyjne dźwigi osobowe. Podobnie jak wszystkie inne dźwigi pneumatyczne, PVE 52 nie potrzebuje oddzielnej przestrzeni na maszynownię lub dodatkowego pomieszczenia nad i pod dźwigiem. Ponieważ jednostka ma konstrukcję samonośną, przed zainstalowaniem nie trzeba budować szybu. Oznacza to, że można dopasować ten dźwig praktycznie do dowolnego miejsca każdego domu.

Nazwa modelu dla tego dźwigu pochodzi od wielkości zewnętrznej średnicy kabiny 52 cali, co daje równowartość ok. 135 cm. Średnica wewnętrzna wynosi ok 110 cm. Zapewnia to wystarczająco dużo miejsca dla osoby na wózku inwalidzkim z osobą towarzyszącą lub dla maksymalnie trzech osób dorosłych, tak aby czuli się komfortowo. Wysokość kabiny wynosi ok. 204 cm, co jest wystarczające, aby zapewnić największą przestrzeń użytkową. Wjazd wózka do kabiny przez otwór wejściowy jest łatwy, dzięki szerokiej ramie drzwi o szerokości ok. 83 cm.

Dźwigi PVE pracują przy użyciu pomp lub turbin próżniowych, które zasysają powietrze, aby przetransportować pasażerów dźwigu na kolejne piętro, następnie powietrze zostaje powoli uwalniane dzięki wentylatorowi znajdującemu się w kabinie dźwigu. Ten samobieżny dźwig osobowy działa bez konieczności stosowania jakiejkolwiek wciągarki. W tej przezroczystej konstrukcji znajdują się trzy główne elementy:

- Rura zewnętrzna (obudowa), wykonana z aluminiowej ramy i ścianek z poliwęglanu. Samonośna konstrukcja zbudowana ze specjalnie zaprojektowanych odcinków. Ścianki tej rurki wykonane są z zakrzywionych arkuszy poliwęglanu. Rura wykonana jest z elementów łatwo łączących się. Do obudowy należą też drzwi. Wykonane są z tego samego materiału. Szczelne i wyposażone w bezpieczne zamki magnetyczne. Ostatnim elementem obudowy jest dach, wykonany ze stali, zapewnia szczelne zamknięcie powietrza. Posiada zawory ssące i wloty powietrza;

- Kabina stalowa wraz z hamulcami i mechanizmami bezpieczeństwa. Wykonana z przeźroczystego poliwęglanu, zamontowana na stalowej ramie. Na dachu kabiny znajduje się szczelne połączenie, zapewniające normalne ciśnienie i klimatyzację pasażera. Układ kotwiczny uruchamia się po osiągnięciu pożądanego piętra, zapewniając w ten sposób pasażerowi dokładne zatrzymanie mechaniczne z zablokowaną kabiną na danym poziomie;

- Mechanizm ssący - może być zbudowany i umieszczony na różne sposoby, na tej samej rurce, która utrzymuje kabinę lub osobno w odległości do 9 m. We wszystkich przypadkach występuje tu silnik jednofazowy; górna komora sterownicza, w której znajdują się silniki i płyta kontrolna.

Działanie dźwigu pneumatycznego jest bardzo proste. Na górze obudowy zainstalowana jest pompa z turbiną, która zasysa powietrze i wytwarza w ten sposób podciśnienie w obszarze nad kabiną. Kabina podnosi się dzięki ciśnieniu atmosferycznemu poniżej kabiny. Zawór regulujący napływ powietrza w górnej części obudowy reguluje prędkość jazdy kabiny oraz steruje powietrzem i umożliwia opadanie kabiny, które następuje przez kontrolowane zmniejszanie podciśnienia. Dźwigiem steruje się za pomocą paneli z przyciskami w kabinie i na każdej kondygnacji. Dolna część obudowy jest otwarta, aby zapewnić swobodne wejście powietrza do stworzenia podciśnienia. Proces odciągania powietrza składa się tylko z urządzenia ssącego, które wyznacza różnicę ciśnień między atmosferą a tym, że wewnątrz rury ogranicza go: tłok, ściany boczne i górne obudowy. Kabina ma urządzenia blokujące umieszczone we wnętrzu obudowy w celu zatrzymania kabiny w górnych i dolnych granicach.

W celu zapewnienia lepszych warunków bezpieczeństwa, system hamulcowy umieszczony na dachu kabiny uruchamia się w przypadku, gdy w obudowie powyżej kabiny powietrze nagle powróci do normalnego ciśnienia atmosferycznego. Układ hamulcowy składa się z membrany lub tłoka.

Kontrola bezpieczeństwa w tym urządzeniu opiera się na górnej komorze, która ma przełącznik ciśnienia wykrywający natychmiastową zmianę w górnej komorze obudowy. Jeżeli ten niepożądany przypadek nastąpi, kabina zostanie automatycznie uruchomiona do swobodnego opadania.

Nagła przerwa w dostawie prądu sprawi, że kabina windy automatycznie opadnie na podłoże z mniejszą prędkością niż normalna, ponieważ w komorze górnej zostanie wciągnięte powietrze (jak ma to miejsce w przypadku włączenia zasilania). Każda winda próżniowa wyposażona jest w system alarmowy, wentylację awaryjną i wyłączniki bezpieczeństwa drzwi. Drzwi nie mogą być otwarte podczas pracy windy próżniowej. Mogą otwierać się z tej samej strony na każdym piętrze lub po przeciwnych stronach obudowy poliwęglanowej. Każda kabina wyposażona jest w telefon i okablowanie prowadzące do sterownika dźwigu umieszczonego w skrzynce pompy powyżej obudowy.

Korzyści płynące z zastosowania pneumatycznej windy próżniowej to:

• Niepowtarzalny wygląd - w pełni przezroczysty i panoramiczny widok bez zbędnych lin czy kabli;

• Bezwzględne bezpieczeństwo - w przypadku awarii zasilania kabina ruszy automatycznie, obniżając się do najniższego poziomu, a drzwi sterowane elektromechanicznie otwierają się, aby pasażerowie mogli bez problemu opuścić kabinę;

• Opłacalność – dźwigi PVE idealnie nadają się do nowych i już istniejących domów, dzięki minimalnej przestrzeni potrzebnej do instalacji dźwigu;

• Brak pomieszczenia na maszynownię i dodatkowych urządzeń – pneumatyczny dźwig jest jedynym dźwigiem, który może zostać zainstalowany bezpośrednio na istniejącej konstrukcji.

Dźwig pneumatyczny PVE wymaga jedynej konserwacji po około 15 000 przejazdach windy, kiedy to należy wymienić wykładzinę, która pomaga zapewnić szczelną komorę nad urządzeniem. Koszt okładziny wynosi około 1 000 złotych plus robocizna. Pompy próżniowe są jedynymi częściami, które mogą wymagać wymiany w miarę upływu czasu. W normalnych warunkach pracy powinny służyć wiele lat. Zaleca się, aby zewnętrzna część cylindra była czyszczona roztworem antystatycznym około raz w miesiącu lub wtedy, kiedy to konieczne. Głośność dźwigu podciśnieniowego wynosi 87 decybeli, co odpowiada głośności pracy blendera kuchennego. Chociaż dźwig podciśnieniowy jest przede wszystkim przeznaczony do użytku domowego, istnieje kilka innych zastosowań, w których może przyświecać niepowtarzalną elegancją jako tzw. winda próżniowa w różnych miejscach użytku publicznego. PVE nie należy do rzeczy tanich, koszt najtańszego modelu to około 115 tys. zł. Dwupoziomowa konstrukcja ma wagę 300 kg, a trzypoziomowa 500 kg. Każdy z modeli PVE montowany jest bezpośrednio na równej i gładkiej powierzchni.

Sebastian Nawrocki

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2019-05-10
TAGI: magazyn Dźwig | dźwig | winda | dźwig podciśnieniowy | transport bliski | urządzenia transportu bliskiego | dźwig pneumatyczny